På kontrakt i Bundesligaen: Fodbold-tvillinger fra Bording klar for tysk topklub

image Bording-tvillingerne og fodboldlandsholdsspillerne Sara (t.v.) og Karen Holmgaard fotograferet under efterårets besøg hos Turbine Potsdam - den tyske topklub, som bliver arbejdsgiveren fra nytår.
14. december 2020 kl. 15:40
21-årige Karen og Sara Holmgaard skifter til den tidligere Champions League-vinder Turbine Potsdam

De kvindelige fodboldlandsholdstvillinger Karen og Sara Holmgaard fra Bording er netop præsenteret som kommende spillere i den tyske topklub 1. FCC Turbine Potsdam.

Allerede 1. januar skifter de 21-årige enæggede søstre Fortuna Hjørring ud med Potsdam, som i 2010 vandt den europæiske Champions League, og i denne sæson indtager en foreløbig tredjeplads i den tyske Bundesliga.

- Vi er meget glade, stolte og taknemmelige over, at en så stor klub i Tyskland har vist interesse for os. Det er nu endt med en god kontrakt i en meget spændende liga, siger Karen Holmgaard.

Efter tre et halvt år hos en af dansk kvindefodbolds mest traditionsrige klubber, Fortuna Hjørring, er de klar til næste skridt og springet ud i Europa.

- Med to danske mesterskaber, en pokaltitel og kampe i Champions League, føler vi, at vi har opnået, hvad vi kan herhjemme, fastslår Sara Holmgaard og uddyber:

- Vi har begge udviklet os, som vi havde håbet, da vi skiftede til Hjørring, men nu ser vi frem til at blive presset og matchet på et endnu højere niveau, siger hun.

Tilbud fra Italien og Spanien

Bording har skrevet kontrakt med Turbine Potsdam frem til 30. juni 2023. Den tyske klub, der gennem tiderne har vundet 12 nationale mesterskaber, heraf seks i Bundesliga-regi samt tre pokaltrofæer og to Champions League-finaler, har store ambitioner.

På både den korte og lange bane vil Turbine Potsdam blandt andet udfordre Tysklands nuværende giganter på kvindesiden, Bayern München og VfL Wolfsburg. Sidstnævnte klub havde indtil i år landsholdsanføreren Pernille Harder, der er fra Tulstrup, i truppen.

- Potsdam vil også tilbage i Champions League, og her indgår vi som en del af planen. Klubben har fulgt os i over et halvt år, og selvom der aldrig kan stilles garantier, fornemmer vi, at de virkelig tror på os, forklarer Karen Holmgaard.

Hun betegnes som en løbestærk og hårdtarbejdende central midtbane, mens tvillingesøsteren er en teknisk dygtig venstreback.

- De passer perfekt til tysk fodbold, vurderer ikastboen og fodboldagenten Klaus Granlund, som har forhandlet og færdiggjort skiftet for de to landsholdsspillere, som samlet står noteret for 18 A-landskampe for Danmark.

Så sent som i september var Granlund med til at sende Pernille Harder til den engelske storklub Chelsea i en handel til 2,8 millioner kroner. Det gjorde Harder til verdens dyreste kvindelige fodboldspiller.

- Prismæssigt er vi ikke på samme hylde, men det her skifte for Sara og Karen er stadig et stort step op. Vi taler altså om en af Europas mest eftertragtede ligaer, påpeger agenten.

Klaus Granlund oplyser, at klubber fra både Italien og Spanien forhørte sig på Bording-talenterne.

- Men tilbuddet fra Potsdam var klart det mest interessante, siger han om klubben, der også råder over et andet dansk landsholdsnavn, midtbanespilleren Karoline Smidt Nielsen.

- Hun har været en kæmpe hjælp og fortalt os en masse om klubben, holdet, spillestilen og byen, siger Sara Holmgaard.

Karen Holmgaard føjer til:

- Og den krævende tyske mentalitet med fokus på fysik, disciplin og hårdt arbejde er lige os, siger hun.

Ens - men to personligheder

Karen og Sara Holmgaard har både privat og fodboldmæssigt altid spillet på det samme hold og i den samme klub.

- At få kontrakt i den samme klub i udlandet var ikke et krav, og vi var faktisk indstillet på, at vi nok måtte »skilles« på to hold. Heldigvis var Potsdam meget opsatte på at få os begge dertil, siger Karen Holmgaard, der sammen med søsteren håber, at skiftet til Bundesligaen også bliver et skridt på vejen til en anden stor drøm: En landsholdsplads i truppen til EM i England 2022.