Vedtægter
VEDTÆGTER FOR BORDING IF (ajourført 21.2.2022)
§1
Foreningens navn er Bording Idrætsforening. Adressen er formandens eller efter nærmere angivelse. Spillestedet er sportsanlægget på Klochsvej i Bording.
§2
Foreningens formål er at dyrke idræt, hovedsageligt fodbold. Andre idrætsgrene kan optages i det omfang, der er behov.
Foreningen ledes af en bestyrelse på minimum 6 personer, der vælges på generalforsamlingen for 2 år ad gangen. Genvalg kan finde sted. Der skal motiveres for valg.
Bestyrelsen består af:
- 1 formand (vælges i ulige år)
- 1 kasserer (vælges i lige år)
- 2-4 medlemmer i en ungdomsbestyrelse (heraf er kun 2 personer stemmeberettigede). Max halvdelen må udskiftes i lige år/ulige år.
- 2-4 medlemmer i en seniorbestyrelse (heraf er kun 2 personer stemmeberettigede). Max halvdelen må udskiftes i lige år/ulige år.
Desuden skal der vælges 3 suppleanter:
1 for formanden/kassereren, 1 for ungdom og 1 for senior. Alle 3 suppleanter er på valg for 1 år ad gangen. Der kan ske genvalg. Hvis der sidder 3-4 i ungdomsbestyrelsen, kan valg af en suppleant til ungdom fravælges – det samme gør sig gældende i seniorbestyrelsen.
Til sidst vælges 2 revisorer for 1 år ad gangen.
Bestyrelsen kan vælge at nedsætte et ungdomsudvalg/seniorudvalg. Bestyrelsen bestemmer antal medlemmer/arbejdsopgaver mv. i et evt. udvalg.
Foreningen tegnes af formanden, kassereren, 1 fra ungdom og 1 fra senior i fællesskab (4 personer).
Ved evt. stemmelighed i bestyrelsen vil formanden have mandat til at træffe den endelige beslutning.
Der kan tildeles fuldmagt til specifikke opgaver – fx kan der tildeles fuldmagt til kassereren til håndtering af driftsopgaver (betaling af regninger/bogføring mv.).
Foreningens midler skal indsættes i et pengeinstitut. Opsparede reserver kan placeres i obligationer og investeringsforeninger, der delvis investerer i obligationer og aktier.
Beslutninger om køb og salg af værdipapirer træffes af hele den stemmeberettigede bestyrelse (6 personer).
Evt. låneoptagelse skal vedtages på en generalforsamling.
§3
Bestyrelsen administrerer samtlige indtægter til Bording Idrætsforening, bestående af eksisterende formue, kommende stævneoverskud, sponsorindtægter m.m. samt budgetterede indtægter fra de forskellige afdelinger. Bestyrelsen skal opstille et totalbudget, der viser årets forventede indtægter og udgifter samt evt. henlæggelser til eksisterende formue.
Bestyrelsen har ansvaret for oprettelse af nødvendige udvalg, herunder sponsor- og stævneudvalg. Udskiftninger i udvalgene skal godkendes af bestyrelsen.
§4
Som aktive medlemmer kan optages enhver, der opfylder DIF’s og DBU’s amatørbestemmelser.
Som passivt medlem kan enhver optages. Bestyrelsen kan udpege æresmedlemmer og fastsætte normer for disse.
Optagelse i foreningen sker ved henvendelse til et af bestyrelsesmedlemmerne.
Aktivt medlemskab opnås først, når kontingent for indeværende år er betalt.
§5
Kontingentet fastsættes af bestyrelsen og forelægges på foreningens ordinære generalforsamling.
Kontingentet skal betales ved påkrav.
§6
Ordinær generalforsamling afholdes 1 gang årligt i januar/februar måned med følgende dagsorden:
- Valg af dirigent
- Formandens beretning
- Regnskabet
- Indkomne forslag
- Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter
- Valg af revisorer
- Eventuelt
§7
Ekstraordinær generalforsamling kan finde sted, såfremt bestyrelsen finder det nødvendigt, eller når en tredjedel af de stemmeberettigede medlemmer fremsætter skriftlig begæring herom med angivelse af dagsorden.
§8
Indkaldelse til enhver generalforsamling skal ske 14 dage forud ved annonce på hjemmesiden og sociale medier.
Forslag, der ønskes behandlet, må indsendes skriftligt til formanden senest 4 dage før generalforsamlingen.
Når en generalforsamling er lovligt indkaldt, er den beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal.
Der kan kun indkaldes til én ekstraordinær generalforsamling ad gangen.
Der skal være minimum 14 dage imellem hver generalforsamling.
Indkomne forslag til enhver generalforsamling kan gennemses hos formanden senest 3 dage før afholdelse af samme.
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed.
§9
Regnskabet, der afsluttes en gang årligt, skal afleveres til revisorerne senest 14 dage før generalforsamlingen, hvor det forelægges til godkendelse.
Foreningens regnskab går fra d. 1/1 til 31/12.
§10
Bestyrelsesmedlemmer, ansatte, tillidsvalgte, trænere og alle aktive medlemmer over 16 år samt forældre til ungdomsspillere i Bording IF har stemmeret ved generalforsamlingen.
Almindeligt stemmeflertal er gældende for de forslag, der i henhold til dagsordenen forelægges.
Ved stemmelighed er forslaget forkastet.
Skriftlig afstemning finder sted, når bestyrelsen eller en af de tilstedeværende medlemmer kræver dette.
Foreningens love kan kun ændres på en generalforsamling.
§11
Hvis det ikke lykkes at stille en fuld bestyrelse efter 1 ordinær og 3 ekstraordinære generalforsamlinger, er bestyrelsen bemyndiget til at opløse klubben.
§12
Ved foreningens opløsning vil foreningens midler blive fordelt mellem det øvrige foreningsliv i Bording.
§13
Bestyrelsen i Bording IF kan selvstændigt maksimalt godkende engangsudgifter/projekter, som direkte er relateret til Bording IF’s formål, med en økonomisk udgift på op til 250.000 kr.
Engangsudgifter/projekter, som overstiger dette beløb, skal godkendes på generalforsamling eller ekstraordinær generalforsamling.
§14
Bestyrelsen i Bording IF kan selvstændigt maksimalt godkende engangsudgifter/projekter, som ikke direkte er relateret til Bording IF’s formål, med en økonomisk udgift på op til 50.000 kr.
Engangsudgifter/projekter, som overstiger dette beløb, skal godkendes på generalforsamling eller ekstraordinær generalforsamling.